Kaikki Kunnossa -hankkeen materiaalipankki

Miten ottaa liikunta-asiat puheeksi yhdistyksessä

Lyhyt esitys, jota voi käyttää tukena liikunta-asioista keskusteltaessa (pdf): Liikunnan puheeksiotto

Muiden tuottamaa materiaalia, jota voi hyödyntää:

Löytyykö teiltä innokkuutta vertaisohjaajatoimintaan? Katso UKK-instituutin tietopaketti aloittelevalle liikunnanohjaajalle

Liikuntavideoita ja -ohjeita

UKK-instituutin liikuntavideot(YouTube)

Selkäliiton jumppaohjeet ja videot

Vuorelan kunto ry:n jumppavideot (YouTube)

Hengitysliiton liikuntavideoita etenkin hengityssairaille, sopii muillekin (YouTube)

Helsinki Liikkuu -sivuston jumppavinkit ja videot poikkeusajan liikuntaan

FressiTV maksuttomia livejumppia päivittäin

Tampereen diabetesyhdistyksen tasapainojumppaohje (pdf)

Hengitysliiton suksijumppa ja keppijumppa

Testaa kuntosi: Joka kodin kuntotestit (Janakkalan kunta)

Vinkkejä vanhemmille ja isovanhemmille lasten kanssa liikkumiseen

Suomen Ladun perheliikuntavinkit

Neuvokkaan perheen vinkit

Arki liikuttaa -videot (Päijät-Hämeen Liikunta ja Urheilu ry)

Ilmaisia puhelinsovelluksia liikunnan ja hyvinvoinnin seurantaan

Google Fit – Päivittäisen aktiivisuuden seuranta

HeiaHeia – Yhteisöllinen liikunta- ja hyvinvointipäiväkirja

Sidekick – 16 viikon kattava hyvinvointiohjelma erityisesti IBD-sairauksia, nivelreumaa tai nivelpsoriaasia sairastaville mutta sopii muillekin. Lataa täältä.

Syke Tribe – Treenipäiväkirja, voi seurata myös ravintoa ja unta

Sports Tracker – harjoituspäiväkirja kestävyysliikuntaan, mittaa aikaa ja matkaa ja tallentaa reittitiedot

Sidekickia lukuun ottamatta sovellukset ovat ladattavissa puhelimeen Google Playn ja App Storen kautta.

Liikuntaneuvonta

Lähes puolet Suomen kunnista tarjoaa maksutonta liikuntaneuvontaa työikäisille. Palvelusta vastaa joko kunnan liikuntatoimi tai terveydenhuolto. Liikuntaneuvonta.fi -sivustolta voi tarkastaa, järjestetäänkö teidän kunnassanne liikuntaneuvontaa ja miten sinne pääsee.

Mitä liikuntaneuvonta sitten pitää sisällään? Katso tämä Youtube-video (kesto 3 min.) tai lue liikuntaneuvojan haastattelu liikuntaneuvonnan sivuilta. Sivulta löytyy myös linkki testiin, jolla voit testata, sopisiko liikuntaneuvonta juuri sinulle.

Myös Kaikki Kunnossa -hankkeen hankekoordinaattori Heli Niromaa tarjoaa pienimuotoista liikuntaneuvontaa hankkeen keston ajan. Ole rohkeasti yhteydessä! heli.niromaa(@)tyottomat.fi, 044 544 3613.

Pienikin liike piristää! -kampanjan viikkohaasteet

Liikuntakampanja oli käynnissä 1.4.-31.5.2021.  Kampanjaan pääsi osallistumaan vastaamalla kyselyyn ja täyttämällä liikuntapäiväkirjaa vähintään kahden viikon ajan. Kampanjan aikana julkaistiin viikkohaasteita liikuntaan innostamiseksi. Alla kampanjan viikkohaasteet, joita voi edelleen hyödyntää.

5.-11.4. Aseta tavoite: Mieti, miten haluaisit lisätä liikuntaa elämääsi? Mikä voisi olla sinulle mieluinen liikuntamuoto? Aseta itsellesi yksi konkreettinen liikuntatavoite kampanjan ajaksi ja kirjaa se liikuntapäiväkirjaasi. Se voi olla vaikka: ”käyn kävelyllä joka keskiviikko” tai ”teen kaikki viikkohaasteet” tai jokin muu sinulle sopiva tavoite.
12.-18.4. Testaa kuntosi: Tee linkin takaa löytyvä, helppo Joka kodin kuntotesti, joka sisältää kolme testiliikettä. Mistä löysit parannettavaa? Mikä sujui hyvin? Voit myös testata liikutko tarpeeksi UKK-instituutin kyselyn avulla.
19.-25.4. Tee villasukkajumppa: Tähän helppoon jumppaan tarvitset vain omat tai lainatut villasukat. Katso ohjeet tältä Lappeenrannan liikuntatoimen videolta (kesto 6 min). Jos innostuit, voit tehdä myös Seinäjoen Liikuntapalvelujen villasukkajumpan (kesto 55 min).
26.4-2.5. Pidä tauko: Tee tällä viikolla viiden minuutin taukojumppa joka päivä. Voit keksiä liikkeet itse, katsoa vinkkejä  Instagram-tililtämme tai etsiä taukojumppia YouTubesta.
3.-9.5. Tee lihaskuntotreeni: Tee tällä viikolla yksinkertainen, kotona helposti toteutettava lihaskuntotreeni. Videolla annetaan ohjeita helpompiin ja vaativampiin versioihin liikkeistä: www.olipakerranmies.fi/poikkeavat-olot-vaativat-tavallisen-jumpan/ (videon kesto 5 min)
10.-16.5. Osallistu Unelmien liikuntapäivään 10.5.: Liiku itsellesi mieluisalla tavalla ja kannustamalla liikuntaa kaipaava kaverikin liikkumaan! Lisätietoja: www.unelmienliikuntapaiva.fi
17.-23.5. Venyttele: Välillä kannattaa myös venytellä eli kehittää liikkuvuutta. Tiesitkö että venytellä voi staattisesti tai dynaamisesti? Pidä tällä viikolla yksi tai useampi dynaaminen venyttelytuokio. Valitse ohjevideo näistä kahdesta vaihtoehdosta: 10 min dynaaminen venyttely tai dynaaminen liikkuvuusharjoitus tai tee vaikka molemmat!
24.-30.5. Mene metsään! Luonnossa liikkuminen saa aikaan monia terveyshyötyjä. Lähde sinäkin luontoon kävelemään tai retkeilemään. Lisämotivaatiota voit hakea Liikkuvan aikuisen videosta

Nyt on myös aika palata alussa mahdollisesti asettamaasi tavoitteeseen – toteutuiko se? Haluatko jatkaa saman tavoitteen parissa vai ehkä kokeilla jotain muuta?

nuoli