Miten hyödyntää kokemusasiantuntijan osaamista työttömien palveluissa?

Miten hyödyntää kokemusasiantuntijan osaamista työttömien palveluissa?

Työttömien Keskusjärjestö on kouluttanut vuodesta 2024 lähtien työttömyyden kokemusasiantuntijoita eripuolille Suomea. Tavoitteena on, että koulutettujen kokemusasiantuntijoiden myötä työttömien oma näkökulma ja tarpeet osattaisiin huomioida aiempaa paremmin hyvinvointi- ja työllisyysalueilla työttömien palveluissa. Kokemuksellinen näkökulma ja tieto siitä, miten työttömät itse kokevat palvelut, on keskeistä palvelujen asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja kohderyhmän tarpeisiin vastaamisessa.

Kokemusasiantuntija voi tuoda esiin tärkeitä huomioita liittyen esimerkiksi palvelujen käytettävyyteen ja toteutustapaan, oikea-aikaisuuteen, osallisuuden kokemuksiin ja palveluun sitoutumiseen sekä luottamuksellisuuden ja turvallisuuden tunteen muodostumiseen ja näin auttaa osaltaan parantamaan palveluiden laatua, tuloksellisuutta ja toimintatapoja. Työttömän näkökulman paremmasta ymmärryksestä on hyötyä niin johtavassa asemassa olevalle kuin käytännön tason työntekijälle.  

Koulutus antaa valmiuksia

Koulutuksen käynyt kokemusasiantuntija on saanut tietoa ja valmiuksia toimia kokemusasiantuntijana. Työttömien Keskusjärjestön koulutuksessa käydään läpi kokemusasiantuntijuuden periaatteita, toimimista palvelujärjestelmässä ja siihen liittyviä erilaisia rooleja ja eettisiä kysymyksiä, pohditaan median kanssa toimimista, harjoitellaan esiintymistaitoja sekä työstetään ensimmäinen oma kokemuspuheenvuoro. Koulutuksen jälkeen keskusjärjestö järjestää kokemusasiantuntijoille säännöllisiä tapaamisia ja jatkokoulutuspäiviä.

Kokemusasiantuntijan näkemys voi olla monessa avuksi

Kokemusasiantuntijan osaamista voi hyödyntää sekä työllisyys- että hyvinvointialueilla esimerkiksi työttömille suunnattujen palvelujen yhteiskehittämisessä, jalkautuvassa matalan kynnyksen toiminnassa tai työparityöskentelyssä työkyvyn tuen palveluissa. Yksinkertaisimmallaan kokemusasiantuntijan voi kutsua mukaan asiakasraatiin, puheenvuoron pitäjäksi kehittämispäivään tai osallistujaksi yksittäiseen työpajaan, mutta kokemusasiantuntijoita on palkattu myös pitkäkestoisempiin työsuhteisiin esimerkiksi erilaisten hankkeiden kautta.

Kokemusasiantuntija voi toimia työntekijän ja asiakkaan välisenä siltana ja auttaa työntekijää ymmärtämään asiakkaan kieltä. Yksi merkityksellinen näkökulma on vertaistuki, jota kokemusasiantuntijat voivat antaa muille työttömille. Kokemusasiantuntija voi esimerkiksi toimia työttömän rinnalla kulkijana ja tukena palveluissa tai osallistua vertaisryhmätoimintaan. Tärkeää on oman esimerkin avulla herättää tai ylläpitää toivoa vaikeasta tilanteesta selviytymisestä.

Työttömien Keskusjärjestö välittää kokemusasiantuntijoita

Työttömien Keskusjärjestön kokemusasiantuntijarekisteriin kuuluu tällä hetkellä 21 koulutuksen käynyttä henkilöä, joilla on kokemusta työttömyydestä ja monilla myös työkyvyn haasteista. Väitämme heitä mielellämme erilaisiin kokemusasiantuntijatehtäviin. Voisiko sinun työyhteisösi hyödyntää nykyistä enemmän kokemusasiantuntijuutta?

Teksti: Heli Niromaa, terveyden edistämisen koordinaattori

Lisätietoa:

Työttömien Keskusjärjestön kokemusasiantuntijatoiminta

Hietala, Outi ja Rissanen, Päivi (2017). Päihde- ja mielenterveyspalveluiden yhteiskehittäminen virittää uudenlaista vastavuoroisuutta. Teoksessa: Pohjola, Anneli; Kairala, Maarit; Niskala, Asta; Lyly, Hannu. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi.

Kuntoutussäätiö ja Mielenterveyden keskusliitto (2015). Opas kokemusasiantuntijatoiminnasta.

Suomen Diakoniaopisto (2025). Sari Rantaniemi: Kokemusasiantuntijan rinnalla kasvaa myös ammattilainen.

nuoli