Aktiivimalli tuli KIKY:stä huolimatta – mitä tekee SAK?

SAK:n hallitus kokoontuu tänään 15.1.2018 mm. pohtimaan mahdollisia toimia aktiivimallin kumoamiseksi. Aktiivimallia pidetään epäoikeudenmukaisena ja kohtuuttomana. Sitä vastustava kansalaisaloite on kerännyt yli 120 000 allekirjoitusta. Se leikkaa työttömien perusturvaa ja on siten selvästi kilpailukykysopimuksen vastainen toimenpide. Mahdolliset SAK:n toimet voisivat olla mielenilmaus tai lakko.

SAK on toiminut työttömyysturvan puolustamisen osalta keskusjärjestöistä kaikista ryhdikkäimmin. Se ei suostunut edes neuvottelemaan kilpailukyvyn vastaisista toimenpiteistä. On erittäin mielenkiintoista seurata, miten johdonmukaisesti SAK toimii tässä nyt.

Hetemäen työryhmän työstä, jonka lopputulos aktiivimalli oli, on tihkunut tipottaista tietoa julkisuuteen. Ilmeisesti aktiivimalli oli kaikista esillä olleista malleista kaikista miedoin, jos jotain ankaruusasteikkoa nyt tässä kaivataan.

Ongelmana on tietysti se, että perustat tuollaiselle mallille ovat mädät. Ensinnäkin, miksi hallitus ensin lisää työttömyysturvan omavastuupäiviä, ja nyt säästetään samat lisätyt omavastuupäivät ja esitellään, että tässä on nyt porkkanana säästetty jotain?

Miksi ylipäätään on olemamassa työttömyysturvan omavastuupäivä (omavastuuaika)? Mikä omavastuu työttömällä todellisuudessa on, kun hän joutuu työttömäksi? Varmaankin suurin syy joutua työttömäksi on määräaikaisen työsuhteen loppuminen. Harva työllinen voi itse vaikuttaa kovinkaan paljon siihen, jatkuuko määräaikainen työ, kun määräaika on mennyt umpeen. Ammattiyhdistysliike neuvottelee palkkaehdoista ja työsopimukseen liittyvistä ehdoista työntekijän puolesta. Harva työntekijä voi kovin paljon vaikuttaa näihin. Miksi siis on työttömyysturvan omavastuupäivä?

Parempi nimitys työttömyysturvan omavastuupäiville olisi työttömyysturvan säästöpäivät, jos ei sitten puhuta suoraan julkisten varojen ”hulluista säästöpäivistä.” Täytyy muistaa, että tällaiset keinotekoiset omavastuupäivät toimivat myös negatiivisena kannustimena ottaa vastaan lyhytaikaista työtä. Alin mahdollinen viisi omavastuupäivää työmarkkinatuesta tarkoittaa jo 162 euron menetystä työttömälle. Työttömyysturvan omavastuupäivät osaltaan negatiivisena kannustimena muiden mukana voivat vaikuttaa siihen, haluaako joku työtön luopua työttömyysstatuksestaan. Suurempi ongelma on varmaan kuitenkin palkkatodistusten viiveet, työttömyysturvakassojen käsittelyajat ja pelko, että joutuu olemaan kokonaisen kuukauden työttömänä ilman tuloja.

Mätä on myös tapa, jolla aktiivisuusmalli kannustaa. Mitään positiivista kannustinta mallissa ei ole. Oletetaan, että jossain piilossa häämöttää ”piilotyöpaikka.” Ehkä jollekin tässä on jokin ahaa-elämys, mutta suurin osa työttömistä pohtii ihan itsenäisesti näitä ”piilotyöpaikkoja.” Tuskinpa käsite on kovin suuri uutinen työttömälle, joka on saanut ensimmäisen työnhakukurssinsa.

Käytännössä aktiivimalli on työttömyysturvan leikkuri, jos työtön ei onnistu työllistymään, hankkimaan yritystuloa tai olemaan julkisten palveluiden toimissa. Kannustinmalli olisi ihan erilainen, jos olisi rakennettu leikkausten sijaan jokin palkkiomalli, jos esim. pitkäaikaistyötön itsenäisesti onnistuu hankkimaan työpaikan.

Jotain positiivista aktiivimallikeskustelusta on seurannut. Keskustelu on edennyt julkisten palveluiden riittävyyteen. Istuva presidentti Sauli Niinistö kommentoi nasevasti nojaten sekä eduskunnan perustuslakivaliokunnan, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoihin, että jos palvelua on saatavilla työttömille, niin kritiikin pohja putoaa pitkälti pois. Iltalehden toimittaja Kreeta Karvalan mukaan Tanskassa käytetään yli 10 kertaa enemmän julkisiin työllisyyspalveluihin kuin Suomessa. Koska aktiivimallia on verrattu Tanskaan, tässä on suomalaisille politikoille hyvä vertauskohta ja tavoitetaso.

Pääministeri Juha Sipilä on myös kommentoinut julkisesti ja vedonnut yrittäjiin, että järjestäisivät nyt näitä lyhyitä keikkoja työttömille. Hyvä niin. Ongelma tässä vertauksessa on tietysti, että yrittäjien suopeuteen vedotaan, mutta työttömiltä vaaditaan tuloksia lakikirjaa hersyttäen. Olisiko aika vaatia yrityksiltä lailla, että on järjestettävä TES:n mukaisia töitä kaikille työttömille?

Mutta nyt katseet ovat SAK:n hallituksen päätöksissä. Seuraako poliittisia toimia jo nyt vai jääkö SAK odottamaan seuraavaa ”hullutusta” eli omaehtoisen työnhaun mallia, jossa työttömiä velvoitetaan hakemaan kerran viikossa töitä 60 karenssipäivän uhalla.

Jukka Haapakoski
Työttömien Keskusjärjestö ry

Katso: 11.1., Iltalehti vertasi: Suomen aktiivimallissa on kyse uhasta – Tanskassa työttömälle maksetaan 90 prosenttia vanhasta palkasta, Kreeta Karvala: