Työluuri – työttömien vertaispuhelinpalvelu. Työttömät tukemassa puhelimitse suomalaisia työikäisiä

Työluuri – työttömien vertaispuhelinpalvelu. Työttömät tukemassa puhelimitse suomalaisia työikäisiä

Uusi Työluuri -niminen vertaispuhelin-palvelu tarjoaa tukea työttömille ja työntekijöille, jotka ovat huolissaan omien töidensä jatkumisesta. Vastaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset, joilla on omakohtaista, ammatillista tai muuta kokemusta työttömyydestä.

On ollut ilo nähdä, miten laajaa kiinnostusta palvelu on herättänyt niin vapaaehtoisten kuin mediankin parissa, toteaa palvelua koordinoiva, Feeniks-hankkeen hankepäällikkö Miikka Vuorinen.

Ajatuksenamme on tarjota puhelinpalvelu heille, jotka haluavat nyt keskustella työstä tai työttömyydestä ja vaihtaa ajatuksia turvallisesti jonkun omaa elämäntilannetta ymmärtävän kanssa. Vapaaehtoisina toimivat ovat monet itse kokeneet työttömyyttä tai seuranneet sitä läheltä esimerkiksi oman työnsä tai luottamustehtävien kautta. Päivystäjät tarjoavat ennen kaikkea vertaistukea ja keskustelua.

Tilastokeskuksen uusimmista arvioista työttömyyteen ja lomautuksiin liittyen jopa joka kymmenes suomalainen voisi pahimmillaan joutua työttömäksi tai lomautetuksi. Koska koronakriisi on saattanut työttömäksi ja lomautetuiksi hyvin erilaisissa ammateissa olevia henkilöitä ikään, koulutukseen tai alaan katsomatta, se tulee näkymään harvinaisen monipuolisesti myös eri ammattiryhmissä. Lähes jokaisessa suvussa ja ystäväporukassa voi olla joku, joka saattaa lähitulevaisuudessa kokea lomautuksen tai työttömyyden.

– Työpaikan menettämisen on sanottu olevan yksi eniten ihmisen elämään vaikuttavista ja kuormittavimmista asioista. Siinä tilanteessa asioiden käsitteleminen on merkittävästi helpompaa, jos kuuntelija ymmärtää, mistä on kyse ja itse ei tarvitse selitellä eikä jännittää mitä sanoo. Surullinen tosia on edelleen se, että työttömyyteen liittyy aivan liikaa häpeää. Toivomme, että palvelun kautta voimme tarjota mahdollisimman suoran väylän puhua tärkeistä, työhön liittyvistä asioista turvallisesti jonkun kanssa, joka tiedostaa, mistä on kyse, Miikka Vuorinen sanoo.

Vertaispuhelimen taustalla viisi työttömyyden olemuksen tuntevaa toimijaa

Työluurin taustalla on viisi toimijaa, jotka kaikki tuntevat työttömyyden ja työn eri näkökulmia ja haluavat yhdessä palvella suomalaisia työikäisiä. Feeniks-hankkeen koordinoimaa projektia on ollut alusta asti toteuttamassa Työttömien Keskusjärjestö ry sekä järjestön Terveydeksi 2.0 -hanke, ViisNollaTuki Ry ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK.

Sekä Työttömien Keskusjärjestö Ry että SAK:n jäsenliittojen luottamusmiehet alkoivat koronankriisin ensimmäisinä viikkoina saada enenevissä määrin työhön ja työttömyyteen liittyviä puheluita. Osa oli jäänyt työttömäksi, osa oli huolissaan töidensä menettämisestä, mutta kaikki soittajat halusivat keskustella. Nämä puhelut osoittivat, että palvelulle oli tarvetta ja tilausta.

Työluuriin saa soittaa kuka tahansa, joka haluaa keskustella omasta työtilanteestaan iästä, alasta, tai työtilanteesta huolimatta.

– Ymmärrämme, että työttömyys on paljon enemmän kuin työn menettämistä. Se on arjen ja elämän muuttumista ja silloin tarvitaan aina keskustelua. Osa soittajista ehkä tietää jo tarpeensa soittohetkellä. Osa haluaa vain puhua jonkun kanssa ja kolmas kysyä vinkkiä. Joillekin oma tilanne alkaa avautua paremmin keskustelun aikana. Tärkeintä on soittaa, Miikka Vuorinen kannustaa.

Työluuri lyhyesti

Vertaispuhelinpalvelu, jossa vapaaehtoiset päivystäjät tarjoavat vertaistukea ja vinkkejä työhön ja työttömyyteen liittyen.
Palvelu on maksutonta.

Numero: 060 110 015
Aukioloajat: ma–pe klo 13–16 ja 17–20. Lauantaisin klo 13–16. Sunnuntaisin suljettu.
Auki syyskuun loppuun asti. Jatko arvioidaan elokuussa.
Lisätietoja ja vapaaehtoiseksi hakeminen: feenikshanke.fi/tyoluuri

nuoli