Askelia voimaan -hanke tsemppaa terveellisiin elintapoihin

Työttömien Keskusjärjestössä käynnistyi maaliskuun alussa uusi Askelia voimaan -hanke. STEA-avusteinen kolmevuotinen hanke keskittyy tukemaan pitkäaikaistyöttömiä terveellisissä elintavoissa. Elintavoista keskeisimmässä roolissa ovat liikunta ja ravinto. Hankkeen laajempana tavoitteena on edistää työttömien hyvinvointia ja toimintakykyä.

Hankkeen alkuvaiheessa koulutetaan työttömien yhdistyksiin hyvinvointitsemppareita. Hyvinvointitsempparit ottavat elintapa-asioita puheeksi yhdistyksessään  ja järjestävät mahdollisuuksien mukaan ryhmätoimintaa, kuten omia liikuntaryhmiä jäsenten kiinnostuksen mukaan. Yhdistyksiä tuetaan myös muilla tavoin hyvinvointitoiminnan edistämisessä.

Samoin sujuvoitetaan työttömien yhdistyksen, kunnan liikuntatoimen, hyvinvointialueen ja paikallisten liikuntaseurojen välistä yhteistyötä, jotta työttömän polku liikunnan pariin helpottuisi. Toiminta keskittyy pilottipaikkakunnille, joita ovat Kajaani, Kouvola, Kokkola, Loimaa, Nurmes, Porvoo, Turku ja Äänekoski.

Neuvontaa ja valmennusta kokeillaan ja kehitetään

Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään erilaisia matalan kynnyksen elintapaohjausmalleja. Työttömille tarjotaan maksutonta, matalan kynnyksen liikunta- ja elintapaneuvontaa. Henkilökohtainen neuvonta voi tarkoittaa kertaluontoista tapaamista tai pidempikestoista neuvontaa, joka sisältää useita tapaamisia alkukartoituksesta jatkoseurantaan. Tapaamiset voivat tapahtua kasvokkain tai etänä. Tulosten seurannassa hyödynnetään fyysistä aktiivisuutta ja paikallaan oloa mittaavaa liikemittaria, jonka asiakas saa käyttöönsä.

Myös ryhmävalmennusta tullaan järjestämään ja ensimmäiset elämäntapamuutokseen tähtäävät Verkkopuntari-ryhmät ovatkin jo käynnistyneet. Verkkopuntari on Satakunnan Sydänpiirin kehittämä verkkovalmennustyökalu, joka tukee pysyvän elämäntapamuutoksen syntymistä ja tarjoaa tietoa ravintoon, liikuntaan, lepoon ja voimavaroihin liittyen.

Yhteistyökumppaneiksi hankkeeseen on saatu kokeneita toimijoita: UKK-instituutti, Silta-Valmennusyhdistys ja Liikkuva aikuinen -ohjelma. Tiivistä yhteistyötä tehdään myös Terveydeksi 2.0 -hankkeen kanssa. Työttömien Keskusjärjestön jäsenyhdistyksistä hankkeeseen ovat sitoutuneet Kajaanin Työvoimayhdistys ry, Kokkolan Työttömät ry, Kouvolan Seudun Työttömät ry, Loimaan Seudun Työttömät ry, Näre ry, Porvoon Seudun Työnhakijat ry, Suolahden Työttömät ry, Turun Seudun TST ry sekä Varissuon Työ -ja toiminta ry.

Mikäli haluat kuulla hankkeesta enemmän tai olet kiinnostunut elintapaohjauksesta, ota rohkeasti yhteyttä! Hankekoordinaattori Heli Niromaa, heli.niromaa(@)tyottomat.fi, p. 044 544 3613.