Blogi: Koko perheenä liikkumaan – lasten ja nuorten liikuntasuositukset uudistuivat

Liikkuvassa perheessä perheenjäsenet auttavat toisiaan liikkumaan. Vanhemmat kannustavat lapsia ja lapset ehkä huomaamattaan aikuisia. Jotta lapsi omaksuisi liikunnallisen elämäntavan, on tärkeää, että perheessä suhtaudutaan myönteisesti liikuntaan.

Se, että vanhemmat harrastavat itse liikuntaa, tarjoaa hyvän esimerkin lapselle, mutta lapsi kaipaa myös liikkumista yhdessä oman perheen kanssa. Voi esimerkiksi miettiä, miten omista epämieluisista liikuntamuistoista kannattaa puhua lapselle ja millaisin sanoin voisi pyrkiä innostamaan ja kannustamaan lasta liikkumaan ja saamaan liikunnasta myönteisiä kokemuksia.

Mieluisa liikkuminen yhdessä perheen kanssa voi antaa lapselle itse liikkumisen hyötyjen lisäksi tunteen osallisuudesta, yhteenkuuluvuudesta, pätevyydestä ja arvostetuksi tulemisesta. Liikkumisen ei tulisi olla kenellekään perheenjäsenistä pakkopullaa vaan mukavaa yhdessä tekemistä. Lapsen kanssa voi myös tehdä kaikkea sellaista hauskaa, mitä ei aikuisena muuten ehkä kehtaisi tehdä, kuten laskea mäkeä, kiivetä ison kiven päälle tai pomppia trampoliinilla.

Vinkkejä liikkumiseen liikuntasuosituksista

Lapsille ja nuorille on olemassa omat liikuntasuosituksensa. Alle kouluikäisiä koskevat varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset, joiden mukaan pikkulapsen tulisi liikkua kolme tuntia joka päivä. 7–17-vuotiaita koskevat lasten ja nuorten liikuntasuositukset uudistettiin huhtikuussa. Uuden suosituksen mukaan lasten ja nuorten olisi hyvä liikkua joka päivä vähintään tunti. Pitkäkestoista istumista ja muuta paikallaanoloa tulisi välttää. Liikkumisen tulisi olla monipuolista. Kolme kertaa viikossa sykkeen olisi hyvä nousta reilusti niin, että hengästyy kunnolla. Kolme kertaa viikossa olisi myös hyvä liikkua tavalla, joka vahvistaa lihaksia, luustoa ja liikkuvuutta.

Mistä riittävä liikuntamäärä voisi sitten käytännössä koostua? Koulumatkat kävellen tai pyörällä sekä välitunnit muodostavat tärkeän osan lapsen ja nuoren päivittäisestä liikkumisesta. Lisäksi vapaa-aikaan voi sisältyä kavereiden tai perheen kanssa ulkoilemista, pelailua, skeittailua, keppihevostelua tai vaikka koiran lenkittämistä.  Lapsi voi myös osallistua johonkin ohjattuun liikuntaharrastukseen, mutta tämä ei vielä yksin takaa sitä, että liikuttua tulisi joka päivä riittävästi.

Riittävä nukkuminen on nostettu suositukseen mukaan ja se onkin tärkeä pohja sille, että jaksaa liikkua. Yö on tärkeää palautumisaikaa päivän rasituksista ja riittävä uni on tärkeää myös oppimisen ja keskittymiskyvyn kannalta. Alakoululaisen unen tarve on noin 9–11 tuntia yössä ja yläkoululaisen 8–10 tuntia.

Lopuksi vielä muutama vinkki siihen, mitä liikunnallista puuhaa perheen kanssa voi tehdä:

• pihaleikit
  • retki lähimetsään, eväät mukaan
  • luonnon tarkkailu lähiympäristössä
  • pyöräretket
  • temppuradat sisällä ja ulkona
  • lautapelit pihapeleinä
  • geokätköily
  • Pokemon GO
  • frisbeegolf
  • kirjastossa käynti kävellen
  • olohuonesirkus

Tai miltä kuulostaisi liikunnallinen perheperjantai? Ideana on, että jokainen perheenjäsen saa vuorollaan päättää, mitä perheperjantaina tehdään yhdessä ja muut osallistuvat mukisematta.

Kaikki Kunnossa -hankkeessa on toukokuun loppuun saakka käynnissä liikuntakampanja, jonka tarkoituksena on kannustaa työttömiä perheineen liikkumaan. Kampanjaan liittyvässä kyselyssä kartoitetaan myös perheen yhteistä liikkumista. Vielä ennättää osallistua!

Materiaalit ja osallistumisohjeet ovat  verkkosivuillamme.

Heli Niromaa

Hankekoordinaattori

UKK-instituutti on julkaissut uudistetut lasten ja nuorten liikuntasuositukset.