Irtisanomisen heikennys on myös karenssiautomaatti

Työttömien Keskusjärjestö kritisoi voimakkaasti hallituksen esitystä heikentää alle 20 hengen yritysten työntekijöiden irtisanomissuojaa. Kyseessä on aktiivimallin tavoin lakiesitys, joka asettaisi kansalaiset eriarvoiseen asemaan.

Lailla on vakavia seurauksia, sillä sen sisältämät perusteet tarkoittavat, että irtisanottu joutuu saman tien karenssiin. Se voi myös lisätä ahdistelua ja työpaikkakiusaamista, kun työntekijät pelkäävät, että heidät irtisanotaan löyhin perustein.
Hallitus on jo nostanut koeaikaa kuuteen kuukauteen ja pitkäaikaistyöttömän kohdalla 12 kuukauteen, jolla työntekijän osaaminen voidaan todentaa. Suomi ei ole Tanska, jossa on korkea työttömyysturva ja moninkertainen panostus työllisyyspalveluihin.

Hallituksen esitykset ovat jo aiheuttaneet eripuolilla maata vakavia tilanteita työttömille henkilöille. Ihmiset ovat aktiivimallin vuoksi joutuneet odottamaan toimeentuloa jopa useita kuukausia hakemusten viipyneiden käsittelyaikojen vuoksi. Eri puolelta maata tulee tietoja, että epävarmuus, viranomaistoimintojen heikkeneminen ja toimeentulon katoaminen on ollut liian raskasta monelle ja johtanut jopa itsemurhariskin kasvamiseen.

Työttömien Keskusjärjestö edellyttää hallituksen seuraavan perustuslakia ja kuulevan kansalaisia.

Toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski, 050 577 2580, jukka.haapakoski (@) tyottomat.fi
Puheenjohtaja Irma Hirsjärvi, 050 5915 461, irma.hirsjarvi (@) tyottomat.fi