Kaikki Kunnossa -hanke innosti työttömiä liikkumaan

Ihmisiä jumppaamassa yhdessä kadulla

Työttömien Keskusjärjestön syksyllä 2020 käynnistynyt Kaikki Kunnossa -hanke päättyy helmikuun lopussa. Hanke kokosi yhteen kuntien työttömille suunnattua liikuntatarjontaa, kokosi verkkosivuille materiaalipankin ja tuki työttömien jäsenyhdistyksiä liikunnan edistämisessä.

Hanke on toteutettu opetus- ja kulttuuriministeriön Liikunnallisen elämäntavan kehittämisavustuksella. Sen tavoitteena on ollut kannustaa työttömiä perheineen liikkumaan ja edistää työttömien liikuntamahdollisuuksia. Hankkeessa on hyödynnetty paljon digitaalisia välineitä ja viestintää, osittain koronatilanteen pakottamana ja osittain hankkeen valtakunnallisen luonteen takia.

Hankkeessa tuotettiin webinaareja, somekampanjoita sekä etäjumppatuokioita. Hankekoordinaattori Heli Niromaa kertoo, että etenkin liikuntakampanjat osoittautuivat suosituiksi ja kannustivat lähtemään liikkumaan. Kevään 2020 kampanjassa täytettiin liikuntapäiväkirjoja ja toisessa kampanjassa käveltiin yhdessä Suomea ympäri. Arviolta hankeen toimintoihin osallistui 340 henkilöä.

Materiaalipankista liikuntavinkit käyttöön

Hankkeen verkkosivuille on kerätty runsaasti materiaalia liikkumisen tueksi. Sivuilta löytyy esimerkiksi hankkeen tekemään selvitykseen perustuva listaus kuntien työttömille maksutta tarjoamista liikuntapalveluista ja alennuskorteista. Materiaalipankkiin on koostettu yhdistyksille tukea liikunta-asioiden puheeksi ottoon ja työttömille vinkkejä omatoimiseen liikkumiseen. Jumppavideokirjasto sisältää lyhyitä taukoliikuntavideoita kenen tahansa kokeiltavaksi.

Hankkeen loppuvaiheessa koronarajoitusten salliessa hankekoordinaattori vieraili osassa jäsenyhdistyksiä paikan päällä. Käynnit olivat kovasti toivottuja. Käynneillä hankekoordinaattori tarjosi liikuntaneuvontaa, teki puristusvoimamittauksia ja antoi taukojumppavinkkejä. Käynnit toteutettiin pääosin Työttömien Keskusjärjestön Terveydeksi 2.0 -hankkeen kanssa Hyvinvointipäivä-nimisinä tapahtumina.

Rahallista tukea jäsenyhdistyksille

Hankkeessa jaettiin hakemusten perusteella avustusta yhdeksälle yhdistykselle oman liikuntatoiminnan tukemiseksi.  Vaikka korona hankaloitti ryhmätoimintaa, yhdistyksissä ideoitiin monenlaista. Yhdistysten mukaan tärkeää oli huomioida jäsenten omat toiveet siitä, millaista liikuntaa he haluaisivat harrastaa. Saarijärven Työttömät kävi porukalla keilaamassa. Useampi yhdistys hankki liikuntavälineitä, kuten kävelysauvoja, kahvakuulia ja kuminauhoja yhteisten liikuntahetkien mahdollistamiseksi. Kangasalla sijaitseva Teemana Muutos -yhdistys käynnisti liikuntavälineiden lainauspalvelun, josta voi käydä lainaamassa välineitä omatoimiseen liikkumiseen.

Kajaanin Työvoimayhdistykseen ja Turun Seudun TST:lle palkattiin avustuksen turvin liikunnanohjaaja vetämään erilaisia jumppia. Kajaanissa tarjolla oli Baila-Bailaa, kehonhuoltoa ja lihastreenejä, Turussa kuntojumppaa ja joogaa. Kajaanissa järjestettiin lisäksi hyvinvointipäiviä ja laji-infoja, Turussa pelattiin sulkapalloa ja käytiin keilaamassa.

Mikkelin Työttömillä oli oma kuntosali- ja salibandyvuoro, järjestettiin erilaisia lajitutustumisia ja kesän perheleirillä vietettiin liikuntapäivää. Suolahden Työttömissä syntyi liikuntakerhoja, joissa harrastettiin jumppaa, frisbeegolfia, kävelyä ja juoksua. Suolahtelaiset kävivät myös keilaamassa ja viettivät liikunnallisen hyvinvointipäivän yhdessä, samoin kuin Pop Up Poppoo Tuusulassa. Tornion Työtä ja Turvaa ry:ssä innostuttiin tanssiharrastuksesta ja Kokkolan Työttömissä biljardin peluusta.

– Yhdistysten omat liikuntaryhmät ovat merkittävää toimintaa, johon on helppo osallistua matalalla kynnyksellä ja saada samalla vertaistukea vastaavassa elämäntilanteessa olevilta. Lisäksi työttömän kannalta olisi tärkeää, että kunnilla ja liikuntaseuroilla olisi tarjota myös työikäisille monipuolista, edullista liikuntaa, jotta mieluisan lajin harrastaminen mahdollistuisi kaikille, Heli Niromaa painottaa.

Työttömien Keskusjärjestön liikunnanedistämistoiminta jatkuu uudessa kolmevuotisessa Askelia voimaan -hankkeessa, joka käynnistyy maaliskuussa. Tulevassa hankkeessa esillä ovat liikunnan ohella myös muut terveelliset elintavat.

Lisätietoja:

Hankekoordinaattori Heli Niromaa, p. 044 544 3613, heli.niromaa@tyottomat.fi,

Toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski, 050 577 2580, jukka.haapakoski@tyottomat.fi

Viestinnän asiantuntija Leena Valkonen, 044 717 7277, leena.valkonen@tyottomat.fi

Kaikki Kunnossa -hankkeen verkkosivut: https://tyottomat.fi/hankkeet/kaikki-kunnossa/