Mielenilmaus hallituksen julmia leikkauksia vastaan keräsi tuhatpäisen yleisön Eduskuntatalolle torstaina

TIEDOTE: Ei julmia leikkauksia – mielenilmaus 12.10.2023

Eduskuntatalolla järjestetty mielenilmaus toteutettiin työttömien ja muiden pienituloisten sosiaaliturvan julmia leikkauksia vastaan. Suomen hallitus kohdistaa miljardileikkaukset niiden ihmisten toimeentuloon, joille tilanne on jo muutoinkin taloudellisesti musertavin.

Tunnelma oli sähköinen, kun hallituksen julmia leikkauksia vastustavat huudot raikuivat äänekkäästi. Paikalla mielenosoituksessa kävi reilu 1000 ihmistä kolmen tunnin aikana, eniten ihmisiä oli poliisin arvion mukaan paikalla 11.30–12.30 välisen ajan – noin 500 ihmistä.

Tilaisuudessa puhuivat mm. Peppi-Tervo-Hiltula Tatsi ry:stä, Irma Hirsjärvi ja Jukka Haapakoski Työttömien Keskusjärjestöstä, Leena Valkonen EAPN-fin ry:stä, sekä Risto Kalliorinne PAM:sta. Puhujia yhdisti suuri huoli hallituksen budjettiesitysten rajuista heikennyksistä pienituloisten selviytymis- ja työllistymismahdollisuuksiin.

Paikalla oli paljon niitä ihmisiä, joita hallituksen kaavailemat leikkaukset satuttavat eniten. Osallistujille oli järjestetty bussikuljetuksia, ja paikalle saapui mielenosoittajia Porista, Tampereelta, Jyväskylästä ja Turusta asti.

Työttömien Keskusjärjestö yhdessä Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys ryn, EAPN-FIN verkoston sekä muiden kansalaisjärjestöjen kanssa suunnittelee jatkossakin vastaavia mielenilmaisuja, mikäli hallitus ei peräänny julmista leikkausaikeistaan.

Lisätietoja:

Työttömien Keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski (jukka.haapakoski@tyottomat.fi tai 050 577 2580)

Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys ry:n toiminnanjohtaja, Peppi Tervo-Hiltulalta (peppi.tervo-hiltula@tatsi.fi tai 040 350 2094)